Aby zrozumieć home staging, przenieśmy się na moment do USA. To właśnie w tym kraju żyła i pracowała Barbara Schwarz, właścicielka spółki, która projektowała wnętrza. Teraz już to wiemy – projektowanie wnętrz było zaledwie przystankiem do najważniejszej specjalizacji Barbary Schwarz. Już jako agentka nieruchomości z doświadczeniem, Schwarz regularnie wypatrywała metod, które gwarantowałyby wzrost popularności oferowanych przez siebie lokali mieszkalnych wśród potencjalnych nabywców. W 1972 roku przyszło jej do głowy, aby rzetelnie przygotować wnętrze pewnej nieruchomości. Postanowiła wykonać wszelkie należyte działania remontowe, posprzątać cały obszar i upiększyć go tak, żeby Klient mógł się nią zachwycić. Jak wyszło? Nieruchomość została sprzedana znacznie szybciej, niż ktokolwiek mógłby zakładać. Dlaczego tak się stało? Schwarz przekonała się, że przy rozjaśnieniu i optycznym powiększeniu pokoi – pierwsze wrażenie ewentualnego nabywcy jest dużo lepsze niż dawniej. Przez lata, Barbara Schwarz pozyskiwała uznanie fachowców od mieszkań w USA, a specjalność zwana home stagingiem weszła na stałe na rynek nieruchomości. Zgodnie z liczbami z oficjalnej witryny internetowej Schwarz przeszkoliła już z home stagingu więcej niż milion osób, a z całą pewnością jest autorką szanowanych tekstów z tej dziedziny.
Przez lata home staging zyskiwał popularność w USA i przyjął się też w Wielkiej Brytanii, gdzie z reguły mieszkańcy nazywają go property presentation albo property styling. Zjednoczone Królestwo poznało się na home stagingu, dzięki reality show „House Doctor”, prowadzonemu przez Ann Maurice na Channel 5. Brytyjczycy również zrozumieli, iż mogą wiele zarobić gdy wystawią ofertę sprzedaży dopiero po właściwym zadbaniu o nieruchomość
W naszym kraju home staging zagościł już w XXI wieku. Wynikało to z tego, że ludzie poszukiwali na rynku pracy czegoś nowego i dzięki temu powstał nowatorski, wolny zawód – homestager. Szczególnie od 2009 roku, notujemy zwiększony popyt na tego typu usługi.
Przez 45 lat, home staging ewoluował właściwie każdego dnia, a wszystko przez to, że ulegały zmianie gusta ludzi, którzy znaleźli się na rynku domów. Barbara Schwarz wypracowała precyzyjny model, ale korzystający z niego musieli być przygotowanymi na nowe warunki ewoluującej mody.
Gdy spojrzymy z perspektywy dnia dzisiejszego, home staging to nie są jedynie prace ulepszające wygląd mieszkania. Home staging bowiem to nic innego, jak pójście za podstawami idei marketingu, który opiera się – posiłkując się definicją zaproponowaną przez Philipa Kotlera, szanowanego marketingowego specjalisty – na „zyskownym dostarczeniu klientowi zadowolenia”.
Pole do popisu mają tutaj specjaliści od wizerunku, którzy mogą przygotować atrakcyjną ofertę, która przyciągnie uwagę potencjalnego nabywcy. Już w czasach przedstawiania nowatorskiej metody przez Barbarę Schwarz było wiadomo, że psychologia sprzedaży, oparta na zasadzie pierwszego wrażenia Klienta jest bardzo ważna w procesie home stagingu, a oferta wymuszająca uwagę jest ważnym elementem, który jedynie może skłonić ewentualnego nabywcę do przejrzenia posesji. W dobie łatwego dostępu do internetu oraz otaczającego nas szaleństwa na punkcie Social Media – oferta musi być przygotowana zarówno pod kątem branżowych portali, jak i gustów korzystających z Facebooka. Pamiętajmy, że stworzenie odpowiednich zdjęć powinno nastąpić już po sumiennym przysposobieniu mieszkania. Co się na takie preparowanie składa?
Pionierskie teorie Barbary Schwarz mówiły nam, iż dużo zyskamy, powiększając wizualnie pomieszczenia i rozjaśniając je. Dbać musimy o każdy detal – w tym na ułożenie mebli, które nie mogą zagracać pokoi i blokować światła słonecznego. To ciekawe, jak wiele osób nie pamięta o podstawowych kwestiach, jak np. posprzątanie walających się wszędzie ubrań, pojedynczych skarpetek oraz wywietrzenia pomieszczeń. Jedną z najgorszych rzeczy dla nas może być okropny zapach w domu – z dużą dozą prawdopodobieństwa odstraszy on Klienta.
Jeżeli pragniemy upewnić się, że proces home stagingu ułoży się jak należy – lepiej sięgnąć po specjalistów z agencji nieruchomości, którzy poczynią niezbędne kroki, aby nasza nieruchomość prezentowała się właściwie.
Więcej informacji i analiz ze świata nieruchomości – mieszkania.torun.pl