Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Nogi drewniane balustrady i poręcze drewniane Tralki drewniane
Bezpieczne i efektowne balustrady schodowe
26 marca, 2017
Adwokat Toruń kancelaria adwokacka alimenty na dziecko
Kiedy trzeba płacić alimenty? Pomoc profesjonalnego adwokata
31 marca, 2017
Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane – czego można się spodziewać na kursie?

W kilkunastu ośrodkach zajmujących się doskonaleniem techniki jazdy mamy możliwość odszukać propozycję zajęć dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od pewnego czasu cieszą się dużym powodzeniem – zarówno te na sanitarki, jak również na wozy Straży Granicznej. Nie ma się czemu dziwić – mamy szansę po nich błyskawicznie znaleźć zatrudnienie. Wspomniane szkolenia mają nade wszystko przygotować kierowcę do poprawnego działania w wielorakich sytuacjach, momentami bardzo trudnych i wyjątkowych. Wykonywanie manewrów na ulicy, przemieszczanie się na sygnale przez przejazdy na czerwonym świetle albo jazda z dużą prędkością oraz niespodziewane wymijanie blokad na drodze – to wyłącznie niektóre z ćwiczeń, które stoją przed kierowcami. Przeważnie trenerom szczególnie zależy, żeby kierowca opanował sztukę manewrowania pojazdem wówczas, kiedy wydaje się to niewykonalne. Utracenie kontroli w każdej sekundzie potrafi spowodować tragiczny wypadek. Adresatami kursu są kierowcy, którzy planują działać w publicznych instytucjach zajmujących się ratowaniem ludzkiego zdrowia i życia, kontrolą porządku publicznego, wożeniem wartości pieniężnych albo hamowaniem pożarów.

Harmonogram zajęć obejmuje zatem zadania wykonywane na różnych obszarach: na płytach poślizgowych albo placu manewrowym. Kurs zasadniczy trwa 14 godzin oraz obejmuje 6 godzin warsztaty teoretyczne i 8 godzin warsztatów praktycznych. Jakie wątki mają szansę pojawić się na ćwiczeniach? W szczególności z zakresu kodeksów ruchu drogowego, tematyki występowania wypadków na jezdni, psychologii przewozu bądź metody jazdy w utrudnionych warunkach. Kurs kończy się bez wątpienia testem z części wykładowej oraz części praktycznej.

Egzamin z części teoretycznej trwa 25 minut oraz mieści w sobie 20 pytań w postaci testu. Kursant musi obowiązkowo podkreślić odpowiednio wyłącznie jedną odpowiedź. Dobry wynik sprawdzianu możemy zdobyć, w przypadku kiedy przynajmniej 16 odpowiedzi jest odpowiednich.

Sprawdzian z części praktycznej obejmuje zrobienie odpowiednich manewrów, np. omijania przeszkody czy zatrzymywania pojazdu na zakręcie. W przypadku kiedy kursant niedokładnie zrealizuje dwa razy to samo zadanie, uzyska negatywny wynik z sprawdzianu.

Jakie są główne wymagania stawiane kursantom?

W pierwszej kolejności jest dysponowanie prawem jazdy określonej kategorii. Naturalnie ktoś, kto chce być kierowcą – konwojentem albo kierowcą wozu policyjnego, musi obligatoryjnie mieć doświadczenie. Uczestnikiem szkolenia ogólnie rzecz ujmując nie może być zatem osoba, jaka chwilę temu dostała prawo jazdy. Liczba godzin pojedynczego kursu jest przystosowywana do kompetencji oraz predyspozycji każdego kandydata (kurs podstawowy, kurs uzupełniający). Obowiązkowym wymogiem jest również ukończenie 21 lat i posiadanie aktualnego pisma od lekarza medycyny pracy oraz od psychologa. Ustalą oni, czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań do przyjęcia do pracy w charakterze uprawnionego kierowcy.

Czym zajmuje się psychologia transportu?

W trakcie szkolenia wszyscy kursanci będą zdobywać wiedzę z działu psychologii przewożenia towarów. Na zajęciach zaznajomią się z wątkiem stresu, jaki szczególnie silnie wpływa na postępowanie za kierownicą. Jego podłożem mogą być ekstremalnie nieprzyjemne okoliczności na drodze albo sprawy życiowe wożonych osób. Wykłady mają za zadanie ukazać kierowcom takie trudności, jak: wpływ charakteru na podejmowanie decyzji w czasie podróży, silnego stresu, napojów z alkoholem i pozostałych specyfików oszałamiających na zdolność manewrowania samochodem.

Psychologia komunikacji drogowej ujmuje elementy psychologii percepcyjnej, psychologii pracy, psychologii uzależnień i kilku innych dziedzin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych nie będzie sprawdzana gruntowna wiedza wszystkich problemów, bowiem jest to materiał studiów podyplomowych. Ostatnimi czasy ta nauka prężnie się rozwija, gdyż bardzo dużo osób mających prawo jazdy planuje posiadać dokładną specjalizację, m in. planuje przewozić wartości pieniężne lub rannych pacjentów do placówek zajmujących się ochroną zdrowia.

Natomiast z drugiej strony kilkudziesięciu psychologów jest zaciekawionych badaniem kierowców, jako grupy społecznej niezwykle narażonej na napięcia psychiczne oraz różnorakie inne uciążliwości. Trzeba tu przytoczyć choćby zbyt dużą ilość godzin spędzonych w samochodzie, zmniejszone kontakty z rodziną (u kierowców zatrudnionych w transporcie zagranicznym) bądź wyższe procentowo narażenie utratę zdrowia w wyniku wypadków.

Kierowcy na kursie dzieleni są na trzy grupy

Pierwsza grupa kierowców – tu będą zapisane osoby, które dokładnie znają nakazy, mają wypracowane dobre nawyki oraz absolutnie nie robią żadnego niebezpieczeństwa w czasie prowadzenia pojazdu. Instruktorzy będą opierać się na dwóch pozytywnych cechach tych kursantów: zdolności rozpoznawania ryzyka oraz na chęci doskonalenia swoich umiejętności.

Druga grupa kierowców – do niej zapisani będą kierowcy, którzy nieświadomie powodują ryzyko dla innych uczestników drogi. Planują poprawić swoje braki (mino, iż robią ich sporo), chcą uczyć się odpowiedniego działania w skrajnych warunkach.

Trzecia grupa kierowców – do niej będą chodzili kierowcy, jacy umyślnie wywołują różne zagrożenia i intencjonalnie nakłaniają innych do brawurowych zachowań. Jednocześnie chcą skorygować swoje błędy i wykazują się gotowością zdobywania kompetencji i doskonalenia swoich zdolności.

Jeśli zamierzasz wiedzieć o wiele więcej, wejdź w link po prawej stronie – http://www.szkoly-jazdy.com.pl/kursy-prawo-jazdy/pojazdy-uprzywilejowane/

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok