Podpis elektroniczny Toruń

Gabinet stomatologiczny
2 lutego, 2021
Projekt dachu – trwałe budownictwo na lata
8 lutego, 2021

Z jakiego powodu warto kupić podpis elektroniczny ?

Profil zaufany czy certyfikat kwalifikowany

Internet gwarantuje ciągle ogromną ilość możliwości, korzystając z niego można wykonać wiele spraw, także w kwestiach urzędowych i administracyjnych. Do tego można przede wszystkim używać dwa rodzaje uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono z myślą zastąpienia do tej pory używanego podpisu własnoręcznego. Choć nie usuwają go całkowicie, dla wielu osób wykorzystanie elektronicznych wersji uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o dobry wynik spraw m.in. urzędowych przeważnie łączy się z składaniem wniosków. Wykorzystanie elektronicznych sposobów pozwala na zmniejszenie czasu, jaki dotąd trzeba było przeznaczyć, żeby dotrzeć do urzędu, często również poczekać w kolejce, a następnie sfinalizować formalności. Dzięki profilowi zaufanemu oraz certyfikatowi kwalifikowanemu, te same sprawy można wypełnić bez opuszczania mieszkania.

Co lepsze? Profil zaufany czy podpis kwalifikowany?

Od razu warto zaznaczyć, że certyfikat kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto na początek zastanowić się, jak będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany można stosować tylko w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS oraz CEIDG. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma z kolei obszerniejsze przeznaczenie, z powodu czego spora liczba przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Kwalifikowany e-podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy dokument, jaki można było dotąd podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw z urzędu przez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować też m.in. umowy, e-maile czy transakcje ze wspólnikami biznesowymi.

Znaczącą różnicą między profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie darmowy, z kolei za e-podpis należy zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis będzie ważny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, a po tym czasie można go bez problemu reaktywować. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin sięgający 3 lat.

Jeśli dana osoba potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany będzie całkowicie wystarczający. Z kolei e-podpis kwalifikowany okazuje się standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – stosunkowo nie najwyższych, dzieląc kwotę na cały okres aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi fundament efektywnego działania w firmie. Szczególnie, że e-podpis kwalifikowany działa w oparciu współczesnych udoskonaleń technologicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Zalety posiadania podpisu kwalifikowanego

Obok takiego samego wykorzystania, jakie oferuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis  umożliwia też sygnowanie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu stosując podpis kwalifikowany np. można podpisywać oraz składać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać kontrakty na odległość czy uczestniczyć w przetargach i aukcjach online. Poza tym umożliwia podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany służy sygnowaniu wszystkich istotnych dokumentów oraz ma taką samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak zdobyć podpis elektroniczny?

Elektroniczne podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie znanych jest certyfikat kwalifikowany Eurocert. Żeby zdobyć osobisty e-podpis należy zakupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert zestaw zawierający niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie, przy okazji określając, na jaki termin ważności certyfikat jest nam użyteczny. Po odbiorze kompletu, należy zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby partnera sprzedaży, w którym odpowaiedni pracownik zweryfikuje personalia nabywcy. Tylko to sprawi, że e-podpis kwalifikowany zostanie aktywny oraz możliwy do użycia. Spotkanie w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i należy na nie zabrać dokument tożsamości oraz potwierdzenie zakupu certyfikatu kwalifikowanego.

W jaki sposób używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji programu na komputerze oraz aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu bez ograniczeń. Obsługa oprogramowaniu nie powinna sprawić większego trudu. Wystarczy włączyć czytnik,  wprowadzić kartę, a następnie przez oprogramowanie prostą funkcją „podpisz” wstawić na przygotowany dokument elektroniczny podpis, kierując się dostępnymi opcjami dotyczącymi formatu.

Choć podpis elektroniczny używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla osób prywatnych. Taki podpis kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów zawartych z firmami, urzędami czy prywatnymi osobami.

Podpis elektroniczny

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok