Co sprawia, że warto mieć podpis kwalifikowany?

Auta dostawcze w serwisie
3 października, 2020
DJ na wesele – jak go wybrać?
9 grudnia, 2020

Profil zaufany a podpis kwalifikowany

Internet daje w tych czasach ogromną liczbę możliwości, posługując się nim da się wykonać wiele spraw, również urzędowych i administracyjnych. W tym celu można w głównej mierze używać 2 rodzaje potwierdzania tożsamości: profil zaufany albo podpis kwalifikowany.

Obie te metody stworzono z myślą zastąpienia do tej chwili używanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie usuwają go na stałe, dla wielu osób prywatnych i właścicieli firm wykorzystanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe i redukuje znaczną ilość czasu. Jak wiadomo troska o pozytywny wynik spraw np. urzędowych przeważnie łączy się z składaniem wniosków. Użycie elektronicznych wariantów pozwala na zmniejszenie czasu, jaki dotąd należało poświęcić, by dotrzeć do urzędu, zwykle także poczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same formalności można wypełnić bez opuszczania mieszkania.

Co wybrać? Profil zaufany czy e-podpis ?

Na wstępnie od razu warto zaznaczyć, że podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym warto najpierw zastanowić się, jak będziemy go potrzebować. Profil zaufany można stosować zaledwie w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP czy CEIDG. Elektroniczny podpis ma z kolei obszerniejsze zastosowanie, co sprawia, że spora liczba właścicieli firm go preferuje. Osobisty elektroniczny podpis jest wielofunkcyjny i potwierdza każdy plik, który można było do tego momentu podpisywać ręcznie. Wobec tego obok spraw czysto urzędowych przez elektroniczny podpis podpiszemy też m.in. umowy, e-maile lub kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Dużą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że profil jest w pełni darmowy, z kolei za elektroniczny podpis należy zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis będzie ważny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, a po tym czasie można go bez trudu odnowić. Profil zaufany także ma swój termin do 3 lat.

Jeżeli ktoś wymaga tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany będzie jak najbardziej wystarczający. Z kolei e-podpis staje się standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – dość nie najwyższych, rozkładając kwotę na cały czas aktywności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi podstawę sprawnego działania w firmie. Zwłaszcza, że elektroniczny podpis działa z wykorzystaniem współczesnych udoskonaleń technicznych, gwarantujących potwierdzone bezpieczeństwo.

Plusy uzyskania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Oprócz tego samego zastosowania, które oferuje nam profil zaufany, e-podpis  pozwala też dopełnianie wielu innych formalności. Dla przykładu poprzez certyfikat kwalifikowany między innymi można sygnować i generować sprawozdania i deklaracje do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać kontrakty na odległość lub brać udział w aukcjach i przetargach online. Obok tego możliwe jest podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy podpisywaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma tę samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak zdobyć podpis elektroniczny?

Podpisy elektroniczne sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród szczególnie popularnych jest podpis Eurocert. Aby uzyskać podpis elektroniczny należy wykupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt i oprogramowanie, przy okazji określając, jak długo okres ważności podpis jest nam użyteczny. Po odbiorze zestawu, należy zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, po czym umówić się na spotkanie w siedzibie partnera sprzedaży, w którym wyznaczony pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko takim sposobem e-podpis zostanie aktywowany i gotowy do użycia. Wypełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość oraz potwierdzenie zakupu podpisu.

Jak korzystać z elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji programu na komputerze oraz aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, przez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu do woli. Obsługa programu nie powinna stanowić większego kłopotu. Należy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a potem przez oprogramowanie prostą opcją „podpisz” wstawić na przygotowany plik elektroniczną sygnaturę, posługując się wskazanymi opcjami formatu.

Chociaż podpis elektroniczny kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla osób prywatnych. Taki e-podpis zapewni całkowite bezpieczeństwo i poprawność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami lub prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny Toruń

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok