Podpis elektroniczny Toruń

DJ konferansjer na wesele Toruń – profesjonalna obsługa wesela
13 stycznia, 2021
DJ na Wesele Toruń
29 stycznia, 2021

W jaki sposób założyć oraz używać podpisu kwalifikowanego?

Procedura założenia podpisu kwalifikowanego nie jest szczególnie trudna. Tak naprawdę w paru prostych krokach da się uzyskać osobisty elektroniczny certyfikat kwalifikowany, wskazany tylko jednej osobie. W jaki sposób założyć własny elektroniczny certyfikat kwalifikowany? Wystarczy zamówić komplet zawierający oprogramowanie, czytnik, a także kartę, a w następnej kolejności wgrać program w komputerze. Ostatecznym krokiem jest zatwierdzenie tożsamości nabywcy w siedzibie sklepu. To jest niezbędne do zamówienia własnego podpisu kwalifikowanego, dlatego że to poprzez spotkanie firma dystrybuująca certyfikaty zatwierdza, że właściwa, niepodająca się za nikogo innego, osoba będzie używała elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

Kiedy jednak kolejne formalności zostaną dokończone z podpisu elektronicznego można czerpać bez ograniczeń na wybrany okres. Upływ terminu ważności da się wskazać samodzielnie. Zamawiając komplet określamy, czy potrzebujemy certyfikatu kwalifikowanego  na rok, dwa czy trzy lata. Po tym czasie wystarczy odnowić indywidualny podpis oraz dalej korzystać z niego bez trudu. Aby móc bezpiecznie używać osobistego e-podpisu potrzebnych będzie kilka czynników, decydujących o odpowiednim nanoszeniu podpisu.

Czym jest bezpieczny indywidualny podpis kwalifikowany?

Bazowym sprzętem, jakiego potrzeba, żeby móc używać podpisu kwalifikowanego jest komplet kupiony w sklepie certyfikowanego producenta lub jego partnerów. Z reguły w zestawie są: oprogramowanie komputerowe służące obsłudze podpisu kwalifikowanego, kryptograficzna karta i czytnik lub token.

Ponadto do każdego pojedynczego podpisu kwalifikowanego dopisane są dwa dedykowane kody PUK oraz PIN. Są one konieczne do prawidłowego używania podpisu kwalifikowanego. Kod PIN potrzebny będzie za każdym razem przy podpisywaniu dokumentów, natomiast kod PUK to zabezpieczenie w razie jeśli wprowadzony kod PIN został trzy razy wprowadzony błędnie oraz w ten sposób e-podpis był zablokowany. Poprawny kod PIN stosowany przy indywidualnych podpisach elektronicznych kwalifikowanych w sumie ma 6 do 8 cyfr. To niezwykle kluczowe, aby trzymać kod PIN bez dostępu innych osób. W razie potrzeby kod PIN zawsze da się zaktualizować.

Posiadając zarówno czytnik albo token i numer PIN, to wystarcza, by podpisywać pliki, dlatego oddawanie ich komuś innemy może poskutkować pojawieniem się kłopotów. To dlatego, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma tę samą siłę prawną, co własnoręczny podpis. W przypadku utraty jednego z elementów służących do wstawiania podpisu kwalifikowanego, trzeba jak najszybciej poinformować centrum certyfikacji, by doprowadzili do dezaktywowania podpisu, żeby nie mogła skorzystać z niego inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tutaj podstawą, ze względu na to trzeba zachować dużą ostrożność.

W jaki sposób można podpisać elektroniczny plik?

Korzystanie z podpisu kwalifikowanego nie należy do trudnych czynności. Korzystanie z własnego e-podpisu kwalifikowanego umożliwia sygnowanie plików w różnych formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie umożliwia używanie podpisu w kilku programach: bardzo dobrze zintegrowany jest między innymi z programem Płatnik.

Przykładem tego są pliki PDF, które można podpisywać przez program do ich czytania: Adobe Reader. Wystarczy wgrać właściwy plik oraz znaleźć wariant pośród wgranych certyfikatów. Należy wskazać swój indywidualny osobisty e-podpis, a następnie sprawdzić, czy jest on dobry. Kiedy wszystko jest gotowe należy zapisać wprowadzone dane, jednocześnie wskazując docelowy folder zapisu. Tutaj konieczny będzie numer PIN, jakim zostanie potwierdzone wprowadzenie podpisu. Po zatwierdzeniu, plik jest podpisany.

Jak powinien wyglądać właściwie podpisany plik?

To, czy plik został prawidłowo podpisany da się szybko sprawdzić przez program lub przez aplikację do odczytu plików PDF. Wszystko dzięki opcji przenoszenia danych o autorze. Program wyszukuje zawarte informacje na temat samego certyfikatu i osoby, która podpisała plik. Aby właściwie podpisać plik elektroniczny, trzeba postępować zgodnie z instrukcjami. W narzędziach programu muszą pojawić się dostępne opcje, także opcje połączone z podpisami kwalifikowanymi. Trzeba pośród znanych systemowi certyfikatów wskazać własny, a potem zobaczyć, czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak, należy wybrać opcję „podpisz dokument” oraz zatwierdzić swoje działania przez podanie swojego kodu PIN. Od teraz plik jest podpisany ważnym elektronicznym podpisem kwalifikowanym.

Warto jednak mieć na uwadze, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma równą siłę prawną, co odręczny podpis. Z tego względu, trzeba podpisywać tylko takie pliki, których pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Szczególnie, gdy są to pliki wymieniane z kontrahentem.

Koszt  certyfikatu kwalifikowanego

Aby wskazać cenę certyfikatu kwalifikowanego, trzeba zastanowić się nad tym, jak będziemy korzystać i jak długi okres czasu będziemy potrzebować e-podpisu. Finalizując zakup należy określić, jakim sprzętem chcemy się posługiwać – to jest, które elementy będzie zawierał nasz komplet obok samego oprogramowania sterującego podpisem – a do tego jego data ważności ważności. Indywidualny podpis kwalifikowany da się zakupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Ponadto na cenę podpisu kwalifikowanego wpływ mają dodatki. Kiedy chcemy uzyskać usługę wgrania oprogramowania przez dystrybutora podpisu lub pobrać dodatkowe możliwości, np. opcję znaczników czasu, wskazującą precyzyjny moment podpisania dokumentu. Należy mieć na uwadze, że cena certyfikatu kwalifikowanego wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok